Blog

Ontario Votes 2007: Interview with Family Coalition Party candidate Ray Scott, Algoma-Manitoulin

Tuesday, October 2, 2007

Ray Scott is running for the Family Coalition Party in the Ontario provincial election, in the Algoma-Manitoulin riding. Wikinews’ Nick Moreau interviewed him regarding his values, his experience, and his campaign.

Stay tuned for further interviews; every candidate from every party is eligible, and will be contacted. Expect interviews from Liberals, Progressive Conservatives, New Democratic Party members, Ontario Greens, as well as members from the Family Coalition, Freedom, Communist, Libertarian, and Confederation of Regions parties, as well as independents.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Ontario_Votes_2007:_Interview_with_Family_Coalition_Party_candidate_Ray_Scott,_Algoma-Manitoulin&oldid=1052031”
Uncategorized

Australia: Mat Morgan, Greens candidate in South Gippsland, talks climate, tourism, and local issues with Wikinews

Sunday, September 5, 2021

Since June 2019, the people of South Gippsland Shire, located at the southernmost tip of Australia, have been without a local council, after a state government inquiry found “high levels of tension” within the council. Administrators were appointed by the Victorian state government in July 2019, who have governed the shire since then. However, South Gippsland’s council is scheduled to be restored with an election to be held via post from October 5-22, 2021.

Wikinews interviewed one of the candidates standing in this election, Mat Morgan. He is running as a candidate in the Coastal-Promontory Ward, and is endorsed by the Australian Greens. The Coastal-Promontory ward covers towns such as Venus Bay, Waratah Bay, Yanakie, Foster, Port Welshpool, and Toora, and elects three councillors to the South Gippsland Shire Council.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Australia:_Mat_Morgan,_Greens_candidate_in_South_Gippsland,_talks_climate,_tourism,_and_local_issues_with_Wikinews&oldid=4645599”
Uncategorized

Wikinews interviews World Wide Web co-inventor Robert Cailliau

Thursday, August 16, 2007

The name Robert Cailliau may not ring a bell to the general public, but his invention is the reason why you are reading this: Dr. Cailliau together with his colleague Sir Tim Berners-Lee invented the World Wide Web, making the internet accessible so it could grow from an academic tool to a mass communication medium. Last January Dr. Cailliau retired from CERN, the European particle physics lab where the WWW emerged.

Wikinews offered the engineer a virtual beer from his native country Belgium, and conducted an e-mail interview with him (which started about three weeks ago) about the history and the future of the web and his life and work.

Wikinews: At the start of this interview, we would like to offer you a fresh pint on a terrace, but since this is an e-mail interview, we will limit ourselves to a virtual beer, which you can enjoy here.

Robert Cailliau: Yes, I myself once (at the 2nd international WWW Conference, Chicago) said that there is no such thing as a virtual beer: people will still want to sit together. Anyway, here we go.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Wikinews_interviews_World_Wide_Web_co-inventor_Robert_Cailliau&oldid=4608361”
Uncategorized

Food with cancer-causing dye recalled in Britain

Saturday, April 30, 2005

The British Food Standards Agency (FSA) has announced a recall of foods containing banned dyes which increase the risk of cancer. The food products were sold at the Tesco, Waitrose, and Somerfield supermarkets.

A Bristol company called “Barts Spices” found the illegal Para Red substance in their Barts Ground Paprika, which was sold in 48g and 46g jars with a “Co-op” label. The batch codes on the affected products are 5032 and 5089 (expiration Dec 2007), and 5075 (expiration February 2007).

Tesco also found that their 130g package of BBQ rice cakes (expiration November and December 2005) contained both Para Red and Sudan I.

“It would be very prudent to assume that it could be a genotoxic carcinogen,” FSA scientific advisers told reporters.

“As a company committed to supplying only the very finest quality food ingredients, we took the immediate decision to withdraw our ground paprika spice from all outlets selling the product and advertised a product recall in the national press,” a Barts Spices spokesman said in a statement.

Sudan I is only authorized for industrial use to colorize petroleum products, such as shoe polish. Para Red and Sudan I are banned under the British Colours in Food Regulations of 1995.

Britain last went through a major food recall in February, when Worcester Sauce was found to contain chili powder dyed with Sudan 1.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Food_with_cancer-causing_dye_recalled_in_Britain&oldid=1972969”
Uncategorized

Wikipedia founder embroiled in affair and financial allegations

Wednesday, March 5, 2008

This article mentions the Wikimedia Foundation, one of its projects, or people related to it. Wikinews is a project of the Wikimedia Foundation.

The implosion of a relationship between Wikipedia founder Jimmy Wales and journalist Rachel Marsden has resulted in controversy and international headlines. Associated Press and ABC News have also reported on questionable activity by Wales involving Wikimedia Foundation expenses. The Wikimedia Foundation is a donor-supported non-profit organization which runs Wikipedia.

Marsden had contacted Wales two years ago about concerns she had over the article about her on Wikipedia, and Wales determined the article was not compliant with Wikipedia’s standards. The tech blog Valleywag revealed Wales had a personal relationship with Marsden, and posted supposed transcripts of their instant message conversations on its site, www.valleywag.com. Wales and Marsden met in February, and The Times reported that “An apparent transcript of their conversations before that meeting suggests that, although Mr Wales had withdrawn from the editing process, he was still influencing the editors.” The Times quoted Wales from the chat logs as having stated to Marsden “The truth is of course a much worse conflict of interest than that; but that will do.” — in reference to his conflict of interest regarding Marsden’s article on Wikipedia.

Wales posted a public statement on Saturday on Wikipedia addressing the matter, and stated that his relationship with Marsden was over: “First, while I find it hard to imagine that anyone really cares about my sex life, the facts are: I am separated from my wife. I considered myself single at the time of my one meeting with Rachel Marsden on Feb. 9, 2008 … I am no longer involved with Rachel Marsden. Gossipy stories suggesting that I have been in a relationship with her ‘since last fall’ are completely false … I care deeply about the integrity of Wikipedia, and take very seriously my responsibilities as a member of the board and as a member of the Wikipedia community. I would never knowingly do anything to compromise that trust.” With regard to the conflict of interest in Marsden’s article, Wales had acknowledged to a team of Wikipedia editors in February 2008 that he and Marsden “became friends … and that we would be meeting about that,” and stated “I recused myself from any further official action with respect to her biography.”

On Sunday, The Canadian Press reported that Marsden had posted photos of herself on Ebay, and was selling items that Wales had left at her New York City apartment. In her Ebay posting, Marsden stated: “Hi, my name is Rachel and my (now ex-) boyfriend, Wikipedia founder Jimmy Wales, just broke up with me via an announcement on Wikipedia … It was such a classy move that I was inspired to do something equally classy myself, so I’m selling a couple of items of clothing he left behind, here in my NYC apartment, on eBay. Jimbo was supposed to come visit me in a couple of weeks and pick up some of his stuff, but obviously that won’t be happening now.” Marsden told The Canadian Press “It didn’t really help matters that Jimmy chose to announce the breakup to the entire world via Wikipedia (which apparently now is an online encyclopedia that doubles as a personal soapbox?) rather than to me directly (which he did much later, in an instant message discussion).”

I care deeply about the integrity of Wikipedia, and take very seriously my responsibilities as a member of the board and as a member of the Wikipedia community. I would never knowingly do anything to compromise that trust.

Marsden placed a t-shirt and sweater which she said were left at her apartment by Wales up on Ebay, and started the bidding for each at ninety-nine cents, with the auctions set to end on March 12. By Monday, bidding on the t-shirt had reached US$300, and by Tuesday the highest bid had reached $12,200. In an email to The Globe and Mail, Marsden stated “My only focus right now, to be really honest, is on my career and finding a way to get back into print, TV, or radio here in NYC,” she wrote. “All of this other personal stuff is just an unfortunate distraction.”

Jay Walsh, the Wikimedia Foundation’s head of communications, told the San Jose Mercury News that Wales’ actions in relaying Marsden’s concerns about her Wikipedia article to a team of trusted editors was within his “routine” role. When asked by the San Jose Mercury News if Wales’ actions regarding the Marsden article could compromise his role with the Wikimedia Foundation and Wikipedia, Walsh responded “No, absolutely not.”

On Tuesday, ABC News carried a story by Wired News reporter Megan McCarthy regarding allegations of “excessive spending” by Wales, and Associated Press also reported on questions involving Wikimedia Foundation expenses. McCarthy reported that former Wikimedia executive Danny Wool, who had left the foundation last year, criticized Wales’ use of Wikimedia Foundation expenses in a blog post. Wool stated that Wales had tried to expense $300 bottles of wine, a $1,300 dinner for four at a Florida steakhouse, and visits to Moscow massage parlors to the foundation, and that the foundation rescinded Wales’ corporate credit card in 2006. Wool also stated that Wales paid the foundation $7,000, after being short $30,000 on receipts for expenses.

Wool told EPICENTER that “There were occasions where he used [the Wikimedia Foundation] for personal advancement under the guide [sic] of the mission. And, as someone who was in there for the mission part of it, I found that rather distressful.” Wool commented in an interview with the San Francisco Chronicle: “Originally, it was carelessness … But as things developed, it became more apparent and obvious that he was taking advantage of the foundation credit card. It was almost like his personal piggy bank.”

Jimmy has never used Wikimedia money to subsidize his personal expenditures. Indeed, he has consistently put the foundation’s interests ahead of his own.

In an instant message exchange with Associated Press, Wales denied that the Wikimedia Foundation had taken away his corporate credit card, and asserted that he had made the decision to stop expensing business travel for the foundation. Wales highlighted a statement by the foundation’s executive director Sue Gardner: “Jimmy has never used Wikimedia money to subsidize his personal expenditures. Indeed, he has consistently put the foundation’s interests ahead of his own.” In an email to Associated Press, Brad Patrick, a former attorney for the Wikimedia Foundation, stated “Danny seems interested in blogging his way straight to a lawsuit”.

Florence Devouard, who chairs the Wikimedia Foundation, told Associated Press that Wales had been “slow in submitting receipts,” and that the foundation had rejected Wales’ expense at the Florida steakhouse. Devouard told fellow foundation board members in a private email that she had convinced Associated Press that “the money story was a no story,” and told Wales “I find (it) tiring to see how you are constantly trying to rewrite the past. Get a grip!” Wales told Associated Press: “The board, the current executive director, the previous executive director, and independent auditors have reviewed our books and publicly agree that all of my expenses were appropriate and fully accounted for.”

Media reports speculated on how the controversy would end up being represented in Wikipedia itself. On Wednesday, the St. Petersburg Times wrote: “Wales’ Wikipedia page said only this about Marsden: ‘Wales had a brief relationship with Canadian journalist Rachel Marsden.'” An article in The Australian surmised: “History will decide whether Mr Wales broke his own principles, but before that happens there may well be a Wikipedia page devoted to the controversy.”

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Wikipedia_founder_embroiled_in_affair_and_financial_allegations&oldid=2950225”
Uncategorized

International Criminal Court in The Hague issues arrest warrant for leader of Sudan

Wednesday, March 4, 2009

The International Criminal Court (ICC) in The Hague, Netherlands has ordered the arrest of the president of the African country of Sudan, Omar Hassan al-Bashir. The warrant was issued by the ICC for seven charges of crimes against humanity and war crimes, in the Darfur region of the country.

In the ruling, the ICC said that al-Bashir was “intentionally directing attacks against an important part of the civilian population of Darfur, Sudan, murdering, exterminating, raping, torturing and forcibly transferring large numbers of civilians and pillaging their property”. The ruling added that there was not enough evidence to charge him with genocide. A few hours after its ruling, the Sudan revoked six foreign aid agency licenses, but did not state why.

The ICC has never before issued an arrest warrant for a head-of-state while they were still in power. In the nearly six-years that the Darfur region has been engaged in battle, over 300,000 people have been killed, or died as a result of the fighting. Countless millions have fled the country, seeking shelter in refugee camps.

During a rally protesting the decision on Wednesday, Al-Bashir spoke, calling the charges worthless and told the ICC to “eat” the warrant. “[It is] not worth the ink it is written on. It is a flawed decision”. Egypt says it is also not in favor of the warrant and the government states it will ask the United Nations Security Council to stop the implementation of it.

The Human Rights Watch, a human rights organization located in the United States, in New York “the International Criminal Court has made Omar al-Bashir a wanted man”, welcoming the warrant.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=International_Criminal_Court_in_The_Hague_issues_arrest_warrant_for_leader_of_Sudan&oldid=3096509”
Uncategorized

Calls for bottled water bans grow in Canada

Saturday, August 23, 2008

London, Ontario is the latest in a string of Canadian cities to have acted on increasing public demand to ban bottled water. On Monday, the decision to eliminate bottled water sales in city-run facilities was passed by London’s city council with a vote of 15-3 in favour. The move was driven by a desire to reduce waste and shipping, have a lower impact on the environment and promote tap water as a cheap and safe alternative.

London’s new restrictions will be implemented over the next several months in buildings that are already equipped with water fountains. Bottled water will still be permitted at many city-run events, such as upcoming summer festivals. Privately-owned retailers will not be affected by the ban.

Other cities, such as Vancouver, Ottawa and Kitchener, that are already engaged in debate on the issue, may now be watching London carefully for how the ban plays out. Other areas have already begun to phone London with questions on the details of its new regulations. Toronto has begun taking a look at bottled water packaging as part of its waste diversion strategy, and its public school board is looking into the possibility of a total restriction on bottled water sales.

In recent years, an awareness of the energy that is required to manufacture, transport and recycle the product has spread nation-wide. Proponents of the ban point to the fact that it can produce as much as 150 times the volume of greenhouse gas when producing bottled water as compared to supplying the same volume of tap water. They also point out that the water that goes into bottled water products is not inspected as frequently as tap water in Canadian cities.

Some have taken this cause to heart more than others, such as British Environment Minister Phil Woolas, who called the use of bottled water “morally unacceptable.” Restaurant critic Giles Coren of The Times of London criticizes those who use the product as “the new smokers.”

Canada’s beverage industry has come down with criticism on the increasing opposition to bottled water. Spokesman Scott Tabachnick for Coca-Cola Co., which produces Dasani brand bottled water, commented on the convenience of the product: “It’s hard to bring your kitchen sink with you.”

It’s hard to bring your kitchen sink with you.

Vancouver City Councillor Tim Stevenson thinks that bottled water’s time has come and gone: “Bottled water companies have had a fabulous ride on an unnecessary fad.” Vancouver officials are still determining how bottled water restrictions, which have been voted for by the City Council, can be phased in.

Next month, the city is planning to initiate a marketing campaign encouraging Vancouver residents to choose tap water and to remember to carry reusable drinking containers whenever possible.

Renowned environmental activist Dr. David Suzuki has praised London’s decision, saying that it represents a turning point for people’s perceptions on the issue: “I’m really delighted that London has done this because it really makes us focus on some fundamental issues.” He hopes that someday people will “look at anyone who hauls out a bottle of water and say, ‘What the hell’s wrong with you?'”

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Calls_for_bottled_water_bans_grow_in_Canada&oldid=2541609”
Uncategorized

Cleveland, Ohio clinic performs US’s first face transplant

Thursday, December 18, 2008

A team of eight transplant surgeons in Cleveland Clinic in Ohio, USA, led by reconstructive surgeon Dr. Maria Siemionow, age 58, have successfully performed the first almost total face transplant in the US, and the fourth globally, on a woman so horribly disfigured due to trauma, that cost her an eye. Two weeks ago Dr. Siemionow, in a 23-hour marathon surgery, replaced 80 percent of her face, by transplanting or grafting bone, nerve, blood vessels, muscles and skin harvested from a female donor’s cadaver.

The Clinic surgeons, in Wednesday’s news conference, described the details of the transplant but upon request, the team did not publish her name, age and cause of injury nor the donor’s identity. The patient’s family desired the reason for her transplant to remain confidential. The Los Angeles Times reported that the patient “had no upper jaw, nose, cheeks or lower eyelids and was unable to eat, talk, smile, smell or breathe on her own.” The clinic’s dermatology and plastic surgery chair, Francis Papay, described the nine hours phase of the procedure: “We transferred the skin, all the facial muscles in the upper face and mid-face, the upper lip, all of the nose, most of the sinuses around the nose, the upper jaw including the teeth, the facial nerve.” Thereafter, another team spent three hours sewing the woman’s blood vessels to that of the donor’s face to restore blood circulation, making the graft a success.

The New York Times reported that “three partial face transplants have been performed since 2005, two in France and one in China, all using facial tissue from a dead donor with permission from their families.” “Only the forehead, upper eyelids, lower lip, lower teeth and jaw are hers, the rest of her face comes from a cadaver; she could not eat on her own or breathe without a hole in her windpipe. About 77 square inches of tissue were transplanted from the donor,” it further described the details of the medical marvel. The patient, however, must take lifetime immunosuppressive drugs, also called antirejection drugs, which do not guarantee success. The transplant team said that in case of failure, it would replace the part with a skin graft taken from her own body.

Dr. Bohdan Pomahac, a Brigham and Women’s Hospital surgeon praised the recent medical development. “There are patients who can benefit tremendously from this. It’s great that it happened,” he said.

Leading bioethicist Arthur Caplan of the University of Pennsylvania withheld judgment on the Cleveland transplant amid grave concerns on the post-operation results. “The biggest ethical problem is dealing with failure — if your face rejects. It would be a living hell. If your face is falling off and you can’t eat and you can’t breathe and you’re suffering in a terrible manner that can’t be reversed, you need to put on the table assistance in dying. There are patients who can benefit tremendously from this. It’s great that it happened,” he said.

Dr Alex Clarke, of the Royal Free Hospital had praised the Clinic for its contribution to medicine. “It is a real step forward for people who have severe disfigurement and this operation has been done by a team who have really prepared and worked towards this for a number of years. These transplants have proven that the technical difficulties can be overcome and psychologically the patients are doing well. They have all have reacted positively and have begun to do things they were not able to before. All the things people thought were barriers to this kind of operations have been overcome,” she said.

The first partial face transplant surgery on a living human was performed on Isabelle Dinoire on November 27 2005, when she was 38, by Professor Bernard Devauchelle, assisted by Professor Jean-Michel Dubernard in Amiens, France. Her Labrador dog mauled her in May 2005. A triangle of face tissue including the nose and mouth was taken from a brain-dead female donor and grafted onto the patient. Scientists elsewhere have performed scalp and ear transplants. However, the claim is the first for a mouth and nose transplant. Experts say the mouth and nose are the most difficult parts of the face to transplant.

In 2004, the same Cleveland Clinic, became the first institution to approve this surgery and test it on cadavers. In October 2006, surgeon Peter Butler at London‘s Royal Free Hospital in the UK was given permission by the NHS ethics board to carry out a full face transplant. His team will select four adult patients (children cannot be selected due to concerns over consent), with operations being carried out at six month intervals. In March 2008, the treatment of 30-year-old neurofibromatosis victim Pascal Coler of France ended after having received what his doctors call the worlds first successful full face transplant.

Ethical concerns, psychological impact, problems relating to immunosuppression and consequences of technical failure have prevented teams from performing face transplant operations in the past, even though it has been technically possible to carry out such procedures for years.

Mr Iain Hutchison, of Barts and the London Hospital, warned of several problems with face transplants, such as blood vessels in the donated tissue clotting and immunosuppressants failing or increasing the patient’s risk of cancer. He also pointed out ethical issues with the fact that the procedure requires a “beating heart donor”. The transplant is carried out while the donor is brain dead, but still alive by use of a ventilator.

According to Stephen Wigmore, chair of British Transplantation Society’s ethics committee, it is unknown to what extent facial expressions will function in the long term. He said that it is not certain whether a patient could be left worse off in the case of a face transplant failing.

Mr Michael Earley, a member of the Royal College of Surgeon‘s facial transplantation working party, commented that if successful, the transplant would be “a major breakthrough in facial reconstruction” and “a major step forward for the facially disfigured.”

In Wednesday’s conference, Siemionow said “we know that there are so many patients there in their homes where they are hiding from society because they are afraid to walk to the grocery stores, they are afraid to go the the street.” “Our patient was called names and was humiliated. We very much hope that for this very special group of patients there is a hope that someday they will be able to go comfortably from their houses and enjoy the things we take for granted,” she added.

In response to the medical breakthrough, a British medical group led by Royal Free Hospital’s lead surgeon Dr Peter Butler, said they will finish the world’s first full face transplant within a year. “We hope to make an announcement about a full-face operation in the next 12 months. This latest operation shows how facial transplantation can help a particular group of the most severely facially injured people. These are people who would otherwise live a terrible twilight life, shut away from public gaze,” he said.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Cleveland,_Ohio_clinic_performs_US%27s_first_face_transplant&oldid=4627150”
Uncategorized

Ryanair sue Associated Newspapers, Mirror Group

Saturday, August 17, 2013

Irish budget airline Ryanair have added newspaper publishers Associated Newspapers and Mirror Group to their legal targets in a High Court defamation action filed yesterday in Dublin that also targets Channel 4.

The move confirms the carrier’s expression of intent to sue Channel 4 after the UK broadcaster screened Secrets of the Cockpit, a documentary about safety at the airline, on Monday night. Part of the Dispatches series, the show reported on an incident in Spain last year where three Ryanair jets declared fuel emergencies after being diverted to Valencia. Fuel policy was a strong focus for the documentary.

Pilots interviewed for the programme said they felt pressured to save fuel, the cost of which has hit Ryanair’s profits. The Spanish Air Authority described Ryanair flights usually landing with a bare minimum of fuel, in a report the airline dismissed as “manifestly inaccurate and factually untrue”.

Ryanair have also sacked veteran pilot John Goss for appearing on the show, the only pilot interviewed who did not seek anonymity. Ryanair have stated intent to sue Goss and claim he confirmed in the weeks before the show that he had no issues with his employer’s safety. Goss is a member of Ryanair Pilots Group (RPG), which the airline call a union front.

Channel 4 previously promised when threatened with legal action to see Ryanair in court. “We stand by our journalism, and will robustly defend proceedings if they are initiated,” a spokesperson said. The Belfast Telegraph was also sued but the action has been dropped after the Northern Irish publication issued an apology. The paper had published a story titled “Are budget airlines like Ryanair putting passengers at risk?”.

Associated Newspapers are behind The Daily Mail and its online and Sunday variants. Mirror Group publish The Daily Mirror, its Sunday sister, and The People.

Secrets of the Cockpit also examined an RPG poll of 1,000 Ryanair flight crew, dismissed by the airline as part of unionisation efforts. According to the RPG survey almost 90% of respondents said the safety culture was nontransparent. Two-thirds said they felt uncomfortable raising safety issues, with a pilot interviewed by Channel 4 accusing Ryanair of “threats and bullying”. Ryanair had told pilots anybody signing a “so-called safety petition” might be dismissed.

Over 90% of those surveyed wanted a regulatory inquiry, with RPG saying the survey results were passed to the airline and the Irish Aviation Authority (IAA). The IAA has already called the programme a “misguided attack” on Ryanair, saying “Ryanair Plc fully complies with all European and international regulations in all areas of its operations”.

We have been instructed to vigorously prosecute these libel proceedings

The IAA itself was accused of failing to respond to concerns from Ryanair pilots and one interviewee said his “personal belief is that the majority of Ryanair pilots do not have confidence in the safety agencies and that is a pretty critical issue”. The authority responded “The IAA has responded to personal letters and reports from Ryanair pilots, this included several meetings and face-to-face interviews with pilots and their legal and professional representatives.”

Ryanair makes heavy use of zero-hour contracts, which do not guarantee work and which the Irish Airline Pilots’ Association describe as offering some of aviation’s worst employment conditions. RPG chairman Evert van Zwol, also a recent Dutch Airline Pilots Association president, said zero-hour contracts tended to make pilots choose to fly when unwell and keep quiet if they had safety concerns. In 2005 a Polish Ryanair pilot became lost near Rome a few days after attending his son’s funeral, while his Dutch co-pilot was seeing his first experience of navigating severe weather.

In the 2005 incident air traffic control intervened to keep the flight safe from midair collisions. The Polish pilot told Italian investigators he feared losing his job if he took extra time off work. The investigation concluded in 2009 he had been unfit to fly. Ryanair denied he would have been fired for taking time off to recover.

Secrets of the Cockpit also reported that in twelve separate serious incidents data from cockpit voice recorders had been wiped before investigators could access it, which the carrier says is a common occcurrence in aviation and attributed to pilot error.

In Sweden a report into a Ryanair emergency landing concluded this week an airline employee wiped the cockpit voice recorder and flight data recorder to prevent the investigation accessing them. The aircraft had returned to an airport near Stockholm shortly after takeoff suffering electrical malfunctions. Ryanair reject the Swedish Accident Investigation Authority’s take on the missing data, telling newspaper Södermanlands Nyheter recordings were reset by a technician trying to repair the aircraft after consultation with Ryanair’s technical department, who did not think the recordings needed saving.

Ryanair, which has never suffered a fatal accident, says the documentary is “false and defamatory”, and the IAA says it is “based upon false and misleading information”. “We have been instructed to vigorously prosecute these libel proceedings,” said a statement from Ryanair’s lawyers, who promised “other litigation is pending”.

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Ryanair_sue_Associated_Newspapers,_Mirror_Group&oldid=3134402”
Uncategorized

Investigation into Polish air crash reveals passengers in cockpit

Wednesday, May 19, 2010

The investigation into the plane crash that killed Polish President Lech Kaczy?ski has revealed that passengers were in the cockpit of the crashed plane.According to the head of the technical commission involved with investigating the crash, Alexei Morozov, the crew of the aircraft had been warned of limited visibility, although it has not been determined whether or not the crew’s decision to land had been influenced by the passengers on board. The cause of the crash has not been identified, although the possibility of an explosion or terrorist attack on board the aircraft has been ruled out.

Morozov also said that the crew on board the plane had not been properly trained for the flight, and had been assembled only a few days before the flight. He said that the crew “did not undergo regular simulated training, including the practice of co-ordination and emergency situations during flights.”

The overall leader of the investigation, Tatyana Anodina, confirmed that unauthorized people had been in the cockpit near the end of the flight, saying that “in the cockpit there were individuals who were not members of the crew.” One person had been identified, although their name has not been released. Anodina said that “[t]he voice of one of them has been identified exactly, the voice of the other, or the others, will require additional information from the Polish side.”

The investigation also found that the aircraft involved had been in normal operating condition; Anodina said that “[t]he engines were working up till the moment the plane collided with the ground.”

Retrieved from “https://en.wikinews.org/w/index.php?title=Investigation_into_Polish_air_crash_reveals_passengers_in_cockpit&oldid=4509539”
Uncategorized